Deprecated: iconv_set_encoding(): Use of iconv.internal_encoding is deprecated in /przedszkole_/libraries/joomla/string/string.php on line 28

Deprecated: iconv_set_encoding(): Use of iconv.input_encoding is deprecated in /przedszkole_/libraries/joomla/string/string.php on line 29

Deprecated: iconv_set_encoding(): Use of iconv.output_encoding is deprecated in /przedszkole_/libraries/joomla/string/string.php on line 30

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /przedszkole_/libraries/joomla/filter/input.php on line 652

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /przedszkole_/libraries/joomla/filter/input.php on line 654

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /przedszkole_/plugins/system/jcemediabox/jcemediabox.php on line 331

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /przedszkole_/plugins/system/jcemediabox/jcemediabox.php on line 136
PRZEDSZKOLE SAMORZĄDOWE - Początki bywają trudne
Wtorek, 20 sierpnia 2019Imieniny: Sabina, Sobiesław, Bernard
   

Zegar


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /przedszkole_/libraries/joomla/filter/input.php on line 652

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /przedszkole_/libraries/joomla/filter/input.php on line 654

Aktualności

Początki bywają trudne

    Przedszkole to miejsce przyjazne dziecku, ale również pełne wyzwań i trudności. Często, choć nie zawsze, małe dzieci mają problem z werbalnym porozumiewaniem się z otoczeniem. W warunkach domowych jego gesty , miny, ruchy ciała w formie komunikatów bądź inne sposoby porozumiewanie się odczytywane są bez większych trudności. W nowym dla dziecka środowisku, jakim jest przedszkole znaczenie ww. komunikatów może być niejasne dla pozostałych uczestników dialogu. Poza tym dziecko, wchodząc w nową grupę społeczną, musi przezwyciężyć swój „dziecięcy egoizm”. Z czasem zrozumie, że nie wszystkie zabawki są na jego wyłączność, że trzeba się dzielić, czekać na swoją kolej, np. przy myciu rąk, rozdawaniu kredek itd. Istotne jest również przezwyciężenie emocji towarzyszących zazdrości o uwagę osoby dorosłej – nauczyciela (opiekuna).

 

      Małe dzieci słabo orientują się w przestrzeni i w następstwie wydarzeń. Odczuwany niepokój w początkowym okresie pobytu dziecka w placówce blokuje jego chęć poznawania nowego miejsca, zabawek czy przedmiotów. Często emocje biorą górę w momencie, gdy dziecko musi iść spać czy jeść. Dzieje się tak dlatego, że wymienione sytuacje są typowo domowe. Dziecko jest przyzwyczajone do innych rytuałów związanych z higieną czy snem.
W lepszym przygotowaniu się dziecka do pobytu w placówce może więc pomóc ujednolicenie zasad obowiązujących w domu i w przedszkolu, np.: jem przy stole, po spacerze myjemy ręce, staramy się uczyć samodzielnego rozbierania i ubierania się. Bardzo ważne jest także dostosowanie całego rytmu dnia dziecka: podawanie posiłków o podobnych porach.

Lęk separacyjny

Najważniejszym i zarazem najtrudniejszym dla dziecka krokiem jest pokonanie trudności związanych z separacją od rodziców.

Maluch podczas przebywania w placówce w okresie adaptacyjnym może w ogóle się nie bawić, nie mieć apetytu bądź zwyczajnie odmawiać przyjmowania posiłków. Trudności związane z nową dla niego sytuacją będzie odreagowywać w domu, przy rodzicach, w bezpiecznym dla niego otoczeniu. Przejawiać się to może kłopotami w zasypianiu, płaczliwością, jak również zazdrością o każdą chwilę spędzoną z mamą czy tatą w domu.

Jak pomóc dziecku przejść z sukcesem czas adaptacji

Należy pamiętać, że w procesie adaptacji uczestniczy nie tylko dziecko, ale również jego rodzice. Jeśli oni są gotowi oddać dziecko do placówki, pozwolić mu odkrywać świat, wchodzić w interakcje z rówieśnikami, jak i innymi dorosłymi, to ono samo będzie również na to gotowe. Dzieje się tak dlatego, że dzieci doskonale wyczuwają emocje ludzi dorosłych.

Każda matka, oddając swoje dziecko pod opiekę instytucji opiekuńczo- wychowawczo – edukacyjnej zastanawia się, czy jej pociecha będzie miała właściwą opiekę, czy będzie mu poświęcona odpowiednia ilość uwagi i miłości, czy znajdzie kolegów do wspólnych zabaw , czy będzie mu tam po prostu dobrze. Jeśli matka będzie zdenerwowana, niepewna, to dziecko również będzie przelęknione, niespokojne, zamknięte na nowe środowisko. Rodzic musi być przekonany, że podjął właściwą decyzję, powinien być otwarty na współpracę z personelem, jak również powinien zaufać im – specjalistom.

Podczas rozstania dziecko ma prawo płakać. Płacz to jego reakcja na zmianę. W tym czasie cała jego uwaga jest skupiona tylko na tym, że rozstał się z mamą czy tatą. Nie oznacza to jednak, że dziecko, które płacze, nie lubi swojego przedszkola, że nie czerpie radości z przybywania kolegami i koleżankami z grupy. Często występuje taka sytuacja, że dziecko silniejsze, dojrzalsze emocjonalnie przez cały dzień nie płacze, nie buntuje się, przygląda się nowym zasadom, jednakże na widok odbierającego go rodzica wybucha płaczem. To znak, że dziecko potrafi odłożyć „na później” te trudne dla niego emocje, dzieląc się nimi z rodzicami podczas spotkania.

Należy również pamiętać o zachowaniu konsekwencji w posyłaniu dziecka do przedszkola, unikać pośpiechu przy rozstaniu, aby dziecko poczuło się bezpiecznie, ale z drugiej strony – nie przedłużać rozstania. Przez pierwsze dni dziecka w placówce warto nie wystawiać na próbę wytrzymałości maluszka i odebrać go wcześniej z placówki niż to zwykle będzie się działo.

Mama lub tata muszą być opoką dla dziecka, muszą być przekonani, że dziecku nie dzieje się żadna krzywda, że jest to okazja do rozwoju i fantastycznej zabawy. Nie należy również zapominać, że każde dziecko ma swój czas dorastania do wymogów życia społecznego.

Dużo łatwiej będzie dziecku przejść procedurę adaptacyjną, jeśli np. przed rozpoczęciem edukacji przedszkolnej zaczniemy przyzwyczajać dziecko do wcześniejszego wstawania, dopasujemy czas spożywania posiłków do rytmu przedszkolnego. Warto spożytkować okres wakacyjny na ćwiczenie samodzielnego ubierania i rozbierania się oraz na naukę samodzielnego korzystania z łazienki. Samodzielność ta powinna również dotyczyć spożywania posiłków oraz umiejętności poinformowania dorosłego o swoich potrzebach (że chce pić, że jest męczone, że chce siusiu).

Opracowała Ewa Staszak na podstawie artykułu
„Adaptacja w czasopiśmie „Wychowanie w przedszkolu

 

Licznik odwiedzin


Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /przedszkole_/modules/mod_licznik_ns/mod_licznik_ns.php on line 10
Liczba wejść:
510305
   
Create by NETSEND Copyright 2012 @ Przedszkole Samorządowe Piotrków Kujawski